kit jabiru J430

Jabiru J430 - et 4 seters kit. Byggesett inneholder alt som skal til for å ferdigstille flyet, til flyklar stand.

Constructors manual til høyre gir et bra innblikk i byggeprossessen.....

Nedenfor er en reportasje fra Heman Lindstad som er i ferd med å ferdigstille sin Jabiru J 430

Fra flyskrekk til flybygging
Herman Lindstad drømmer om å skape arbeidsplasser av flymontering i Trysil. – For å øke innbygger tallet i Trysil igjen, kan vi ikke bare drive med turisme, sier Lindstad.

TRYSIL. Det hele startet med et høydeskrekkanfall for noen år siden.
- Jeg fikk plutselig skikkelig panikk for høyder, da jeg var med barna mine på Tryvann, sier Lindstad.
Han forteller at frykten har blitt drivkraften for å bygge Jabiru flyet, som nå har kommet godt på hjul i
industrilokalene i Trysil. Sammen med medhjelper Svein Nordnes er planen å sette flynesa i været til
våren i det første egenbygde flyet.

Terapi
Nettopp for å ta brodden av høyde- og flyskrekken, søkte Lindstad til flymiljøet.
- Med vondt skal vondt fordrives, sier Lindstad.
Og gjennom de siste fire årene har han vært en aktiv del av Trysil flyklubb. I fjor kunne han som 65
åring stolt vise fram flysertifikat, og nå er han en aktiv pilot, både for moro skyld, men ikke minst som
en av de som brannovervåker skogen i Østerdalen.
- Å få flysertifikat ga en utrolig mestringsfølelse, og selv om jeg er godt oppe i alder, har jeg helt
andre planer enn å finne ut hva som skal stå på steinen, sier Lindstad med et smil.
Han drømmer nå om å skape en arbeidsplass for flere med flybygging i Trysil. Det første flatpakkede
Jabiru flyet ligger det nå snart 600 arbeidstimer med montering bak, men nå nærmer det seg lufta.
- Vi har lest og montert om hverandre. Dette er som pakker fra Ikea, sier Lindstad.
Men man bygger ikke fly uten videre.
- Naturlig nok stilles det store krav og flyene må godkjennes, sier Lindstad.
Han er utdannet ingeniør og har i mange år jobbet i offshore-industrien. Sammen med mekaniker
Nordnes, mener Lindstad at de har en utfyllende kompetanse for flymontering. Idol
Lindstad håper at han i samarbeid med Jabiru i Stavanger skal serve både et nasjonalt og
internasjonalt marked med fly for de med luftinteresse. Lindstad forteller at Jabiru-gründer i

Australia er en foregangsfigur.
- Han er vel 80-år, fortsatt aktiv i jobb, og han bruker flytid som medisin, sier Lindstad med beundring
i stemmen. Jabiru som flyet heter produseres i Australia, og har fått tilnavnet fra en Australsk stork.
Derfra fraktes byggesettene i container til forhandlere verden over, som USA, Canada, Sør-Afrika,
England, samt til skandinavisk importør i Norge med tilhold sted ved Stavanger lufthavn Sola,
- Flyet har noen unike egenskaper, det er ekstremt lett, og det går på vanlig bensin og ikke flybensin,
sier Lindstad.Nettopp de helt spesielle egenskapene som flytypen har, mener montørene i Trysil er grunnlaget for
at det kan være liv laga med flybygging i distriktet i framtida.

Vil utvikle flyplassen
Lindstad og medspiller Nordnes håper at Trysil kommune nå skal videreutvikle sin egen flyplass,
framfor å satse på en stor flyplass i Sälen, i samarbeidmed svenskene.
- Jeg mener at det nettopp er unikt å ha en mindre flyplass, hvor turistene kan flys inn i mindre fly. Til
og med komme med sine egne fly. Det skaper nærhet, og det kan til og med bli koselig, sier Lindstad.
Dessuten påpeker han at flyrommet rundt Gardermoen og Oslo-området er så sprengt, at det kan
være gull verdt med det åpne luftrommet i Trysil, i forhold til luftsporten.
- Jeg tror vi må tørre å tenke ganske annerledes enn det Trysil har gjort de siste årene, sier Lindstad.
Nordnes nikker samstemmende igjen. Likevel mener de naturlig nok at Trysil skal ha turister i
framtida også.
- Vi kan fly de ut i naturen for fiske og turer, sier Lindstad.
- Med ekstrautstyr kan flyet lande på vann også, sier Nordnes.
- Når styrer dere det første selvbygde Jabiru-flyet i lufta?
- Det er finest å fly om våren og i elgjakta, så vi satser på å sette nesa til værs i frisk vårluft. Det blir en
utrolig opplevelse, sier Lindstad og stryker over flyet sitt.
For framtida håper han å etablere selskapet «Jabiru i Trysil» slik at flere fly kommer på hjul i hallen i
Trysil. Om han er villig til å selge sitt første egenbygde fly, er han mer usikker på.
- Det blir jo som med unger, så en besøksrett vil jeg i så fall gjerne ha, sier Lindstad.
Positive i vest
Administrerende direktør Helge Njærheim i Jabiru Scandinavia as med agenturet på flybyggesett og
tilbehør.
- Vi har ikke flymontering som en kjernedel av virksomheten vår, men vi har et par byggeprosjekter
på gang her i vest.. Jeg tenker at det kan være spennende å se hva et samarbeid med karene i Trysil
kan bli, sier Njærheim.
Han forteller at de i gjennomsnitt selger tre til fire ferdigfly, noen byggesett samt noen flymotorer i
året. Njærheim sier at det kun finnes fire fly i Norge av fireseters-typen som nå bygges i Trysil.
- Dette er jo ikke noe stort marked med stor omsetning. Det er jo litt begrenset hvor mange som har
dette som hobby, men noen bruker også flyene i jobbsammenheng. Men jeg er positiv til flybyggerne
i Trysil, så det blir spennende å se hva slags samarbeid vi kan få til, sier Njærheim.
Tekst/foto: Anette Strand Sletmoen
Fakta Jabiru-fly J-430:
- Vekt 340 kg, totalvekt kan være 760 kg. Er en lettvekter innen fly, noe som betyr at den ikke krever
så lange flyplass-stripa.
- Fire seteplasser
- Har to tanker på totalt 135 liter. Vanlig blyfri 95 bensin som drivstoff. Naturlig høydebegrensning på
15000 fot. 6 timer flytid i 270 km/t.
Bildetekst 1:
FLYFRELST: Både Herman Lindstad(til høyre) og makker Svein Nordnes har blitt flyfrelst. Nå håper de
å kunne skape arbeidsplasser i Trysil med flybygging.
Bildetekst 2:
LETTVEKTER: Jabiru-flyet går for å være en lettvekter, og ifølge Lindstad skal det ha store fortrinn i
konkurranse med andre flytyper.
Bildetekst 3:
STOR DRØM: - Å fly selvbygd fly, blir å få en drøm i oppfyllelse, sier flybyggergründer Herman
Lindstad. Med seg i drømmen har han fått Svein Nordnes.
Bildetekst 4:
UTVIKLE TRYSIL FLYPLASS: Lindstad håper at Trysil kommune satser på videreutvikling av sin egen
flyplass, framfor å satse på en stor flyplass på svensk side og i samarbeid med svenskene.