Vinteren og kulda setter inn

Vinterkulda kan i noen tilfeller by på startvansker. Batteriet gir ut lavere effekt, og motor yter mer friksjon med kald olje. Coil tennings system er det "svake leddet" her, ettersom det kreves turtall for å generere tilstrekkelig gnist for start. Før oppstart kan det derfor lønne deg å forvarme motorrommet med en vifteovn. Vedlegget nedenfor er en sjekkliste med gode råd som kan være greit å gå gjennom. Jabiru sitt nye Cold start kit er en innrettning som booster skikkelig gnist selv i kulde, eller med dårlig batteri. Med dette installert, skal ikke start i streng kulde være noe problem!

I vinterhalvåret er kanskje flyaktiviteten lav, og motor står lenge mellom kvar tur. De færreste av oss gjør noe som helst for å forebygge korrosjonsdannelser i sylindre og ventilseter. Et enkelt råd som alle kan gjøre, er å stenge fueltilførsel, la motor gå tom for bensin på litt høy tomgang. Dermed er korrosjonsfare noe reduset.

Se til at oljetemperatur under flyvning indikerer minimum 70 grader indikert!  Det er meget viktig å "koke ut mest mulig vanndamp" fra oljen. Finner en vannperler på peilepinne, eller brunaktig blanding av olje og vann bak ventildeksler, er dette tegn på for lav oljetemperatur! I mange installasjoner kan oljekjøler tildekkes delvis eller helt. Alternativt er det flere som installerer oljetermostat. Denne vil også hjelpe med kortere ned forvarmingstiden.

Lykke til med vinterflyvningen!

 

 

 

Nyheter

  • Endelig har vi fått konkurransedyktige priser på Jabiru ferdigfly!

    Vi klarer nå å levere Jabiru J 170 til samme pris som en Jabiru 450 UL kostet i 2004.

    Les mer
  • Vinteren og kulda setter inn

    I den forbindelse har vi noen tips angående start, temperaturer og lagring....

    Les mer
  • Ny propeller fra Jabiru

    Denne har vi ventet lenge på.

    Les mer
Arkiv